De Duitse detailhandel heeft in februari te maken gehad met een onverwacht
sterke dip. De omzet ging met 5,3 procent omlaag op jaarbasis. Analisten
hadden gerekend op een daling van 1,4 procent.

Hoop op een plusje
In vergelijking met januari rekende analisten op een plusje, maar ook daar
moesten ondernemers inleveren, min 0,2 procent. Volgens een Duitse econoom
liep de hoop dat de consumentenbestedingen de recessie zou kunnen verzachten
hiermee een flinke deuk op. "Tot nu toe zijn alleen de autoverkopen nog een
positieve verrassing", aldus de econoom.

Autoverkoop telt niet mee
Metro, een van de grootste Duitse retailers, gaf vorige week aan dat het
bedrijf dit jaar langzaam zal groeien. In januari liet het concern al weten
15.000 banen te schrappen.

De detailhandelsomzet wordt berekend op basis van gegevens uit zeven Duitse
staten, die goed zijn voor ongeveer drie kwart van de totale omzet in het
land. In de omzetcijfers is de verkoop van auto’s niet meegenomen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl